Το Μαξίμου φτιάχνει νέο «πρόγραμμα Θεσσαλονίκης» αλλά ο λογαριασμός δεν… βγαίνει

18 mins read

H σκανδαλολογία ήταν χαρτί που “κάηκε”. Η υπόθεση Πετσίτη παραμένει ανοιχτή πληγή, το ευρωψηφοφέλτιο άναψε φωτιές αντί να συσπειρώσει και ο εναγκαλισμός Κουρουμπλή-Αμβρόσιου δημιούργησε εσωκομματικά μέτωπα. Στο κλίμα αυτό, το Μέγαρο Μαξίμου επιχειρεί να αλλάξει την ατζέντα προαναγγέλλοντας νέο “πακέτο Θεσσαλονίκης”.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες από κυβερνητικά στελέχη,  Το πακέτο περιέχει μείωση συντελεστών ΦΠΑ, μείωση του πρώτου συντελεστή για τα εισοδήματα φυσικών προσώπων, μείωση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα και υποσχέσεις για 13η σύνταξη.

Κατά τις ίδιες πηγές, το σχέδιο περιλαμβάνει τη μείωση του βασικού συντελεστή ΦΠΑ από το 24% στο 22% και ίσως μια μικρή μείωση του μειωμένου συντελεστή από το 13% στο 12%. Το συνολικό κόστος στα δημόσια έσοδα μόνο από τις περικοπές φτάνει και ξεπερνά το 1,2-1,3 δισ. ευρώ. Η μείωση είχε προαναγγελθεί σε ανύποπτο χρόνο από την ομιλία του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ τον περασμένο Σεπτέμβριο αλλά είχε τοποθετηθεί χρονικά το 2021. Περιλαμβάνει επίσης τη μείωση του πρώτου συντελεστή φορολογίας φυσικών προσώπων από το 22% στο 20%. Και αυτό το μέτρο περιλαμβανόταν στα αντίμετρα του 2020 ως αντιστάθμισμα της περικοπής του αφορολόγητου που έχει προγραμματιστεί για τον επόμενο χρόνο. Το δε κόστος για το πρώτο έτος εφαρμογής του έφτανε τα 877 εκατ. ευρώ ενώ για το 2021 αυξανόταν στα 977 εκατ. ευρώ.

Η μείωση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για εισοδήματα έως 30.000 ευρώ ήταν ένα τρίτο αντίμετρο στη μείωση του αφορολόγητου για το 2020. Η εφαρμογή είχε υπολογιστεί ότι θα έχει κόστος περίπου 400 εκατ. ευρώ για το 2020 και 613 εκατ. ευρώ για το 2021. Η εφαρμογή του όμως μπορεί να αναπροσαρμοστεί όπως έγινε και με την εφαρμογή της μείωση του ΕΝΦΙΑ και του συντελεστή φορολογίας για τις επιχειρήσεις που ισχύει από φέτος.

Η μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα έχει κόστος 150 έως 300 εκατ. ευρώ, ανάλογα με το ύψος της περικοπής και τη διακύμανση που θα έχει η κατανάλωση των υγρών καυσίμων μετά τις αλλαγές στις τελικές τιμές πώλησης. Αυτονόητο είναι ότι το μεγαλύτερο κόστος που θα πρέπει να καλυφθεί είναι η αναστροφή της μείωσης του αφορολόγητου ορίου που θα είχε καθαρή δημοσιονομική απόδοση από το 2020 και μετά της τάξης των 2 δισ. ευρώ φτάνοντας το συνολικό πακέτο στα 4,7 δισ. ευρώ.

Οσο για την υπόσχεση για τη 13η σύνταξη αυτή μάλλον θα αποτελεί την υποχρεωτική κάλυψη δικαστικών αποφάσεων που αναμένονται το επόμενο διάστημα για αναδρομικά σε μισθούς και συντάξεις τα οποία απλώς θα δίνονται σε ετήσιες δόσεις. Το σύνολο των 4,7-4,8 δισ. που φτάνει το… πακέτο του πακέτου ελαφρύνσεων είναι ανέφικτο ακόμη και με τα υπερπλεονάσματα που έχει ανακοινώσει το υπουργείο Οικονομικών μέχρι και το 2022.

Το σχέδιο αυτό έχει προκαλέσει πονοκέφαλο στο οικονομικό επιτελείο και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις οι αντιδράσεις είναι θέμα χρόνου.

Facebook Comments