ΑρχικήΠολιτικήΣτην Ολομέλεια της Βουλής το πρώτο νομοσχέδιο της κυβέρνησης για το επιτελικό...

Στην Ολομέλεια της Βουλής το πρώτο νομοσχέδιο της κυβέρνησης για το επιτελικό κράτος

Δώδεκα ημέρες μετά την κατάθεσή του στη Βουλή, το πρώτο νομοσχέδιο της κυβέρνησης Μητσοτάκη τίθεται στην Ολομέλεια, ένα νομοσχέδιο που θα αποτελέσει τη βάση για τον τρόπο διακυβέρνησης της χώρας.

Το νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος αποτελεί το “κλειδί” για τον πρωθυπουργό, εξού και έχει δώσει έμφαση σε αυτό με το βασικό του συντάκτη Λεωνίδα Χριστόπουλο να το προετοιμάζει την τελευταία διετία και τον υπουργό Επικρατείας και καθηγητή Συνταγματικού Δικαίου, Γιώργο Γεραπετρίτη, να το επιμελείται προσωπικά.

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει αποκομματικοποίηση της δημόσιας διοίκησης, επιλογή γενικών διευθυντών στην ιεραρχία με διαφανή και αξιοκρατικό τρόπο και σύσταση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας. Εισήχθη σε επιτροπή την Πέμπτη 25/7 και θα ψηφιστεί εντός της εβδομάδας. Επίσης, το νομοσχέδιο μειώνει τους μετακλητούς με ανώτατο αριθμό τους 9, δηλαδή ένας υπουργός δικαιούται 9 μετακλητούς υπαλλήλους, 9 δημόσιους υπαλλήλους και 2 δημοσιογράφους.

Όπως επισημαίνουν κυβερνητικές πηγές, το νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος αποτελεί θεσμική τομή για το ελληνικό κράτος και θεμέλιο για την επόμενη μέρα της Ελλάδας. Συγκεντρώνει όλες τις διάσπαρτες διατάξεις των τελευταίων 40 ετών για την οργάνωση της κυβέρνησης και της κεντρικής διοίκησης, δημιουργεί νέους θεσμούς και θέτει νέους κανόνες για τη λειτουργία του κράτους. Επικεντρώνεται στην ανάκτηση της εμπιστοσύνης των πολιτών στους κρατικούς θεσμούς και τη βελτίωση της επαφής τους με το κράτος, έτσι ώστε όλοι οι πολίτες να εξυπηρετούνται με ταχύτητα, διαφάνεια και χωρίς να ταλαιπωρούνται από τη γραφειοκρατία.

Πιο συγκεκριμένα:

1) Με το νομοσχέδιο επέρχεται μείωση των θέσεων Γενικών Γραμματέων από 93 σε 58 με εξοικονόμηση 1,8 εκατ. ευρώ ετησίως.

2) Στο πλαίσιο της αποκομματικοποίησης, διατηρούνται οι γενικοί διευθυντές που τοποθετήθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση.

3) Σε ό,τι αφορά τις Ειδικές Γραμματείες ΣΔΟΕ, ΣΕΠΕ και Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, επίσης στο πλαίσιο της αποκομματικοποίησης και της εμπιστοσύνης στους δημόσιους υπαλλήλους, καταργείται η θέση του Γενικού Γραμματέα και την ευθύνη/αρμοδιότητα αναλαμβάνει ο Γενικός Διευθυντής.

Πιο αναλυτικά:

– Αλλάζει ολόκληρο το μοντέλο διακυβέρνησης της χώρας. Το Υπουργικό Συμβούλιο δεν θα είναι πλέον ένα συλλογικό όργανο που θα νομιμοποιεί ειλημμένες αποφάσεις, αλλά θα συνέρχεται τακτικά και θα παράγει ένα συνεκτικό επιχειρησιακό κυβερνητικό σχέδιο το οποίο θα υλοποιούν τα αρμόδια υπουργεία.

– Θεσμοθετείται Εθνική Αρχή Διαφάνειας, που θα ενσωματώνει τις διάσπαρτες σήμερα δομές ελέγχου για την αντιμετώπιση της δημόσιας και ιδιωτικής διαφθοράς, όπως το Σώμα Επιθεωρητών – Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, τον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, τους Επιθεωρητές Υγείας και τους Επιθεωρητές Δημοσίων Έργων.

– Η πορεία του Κυβερνητικού έργου θα παρακολουθείται από κεντρική δομή της Προεδρίας της Κυβέρνησης, όπως συμβαίνει σε όλα τα προηγμένα διοικητικά συστήματα. Αυτό θα γίνεται μέσα από το ηλεκτρονικό σύστημα “Μαζί”, ώστε αφενός να καταπολεμώνται τα προβλήματα που προκαλούν οι πολλαπλές συναρμοδιότητες και αφετέρου να αντιμετωπίζονται άμεσα και ριζικά οι καθυστερήσεις στις κυβερνητικές δράσεις. Επίσης, προβλέπονται Επιτροπές Εργασίας, κάτω από το επίπεδο του Υπουργικού Συμβουλίου, οι οποίες θα προετοιμάζουν τα θέματα της ατζέντας.

– Αντιμετωπίζεται η κακονομία και η πολυνομία, σε δύο επίπεδα: άμεσα με ένα γενναίο πρόγραμμα απλοποίησης και κωδικοποίησης της υφιστάμενης νομοθεσίας και για τη μελλοντική νομοθεσία, με την εισαγωγή ενός πλέγματος κανόνων καλής νομοθέτησης, που θα ελέγχουν τη μέχρι σήμερα ανεξέλεγκτη παραγωγή νόμων.

– Καταπολεμάται η κομματικοποίηση στο δημόσιο. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη εμπιστεύεται τη διοίκηση καθιερώνοντας υπηρεσιακό γενικό γραμματέα σε κάθε υπουργείο. Αυτός θα επιλέγεται αποκλειστικά με διαδικασίες ΑΣΕΠ, χωρίς καμία εμπλοκή της πολιτικής ηγεσίας. Θα προέρχεται από τα στελέχη του δημοσίου τομέα, και θα διαχειρίζεται όλες τις δαπάνες και το προσωπικό του υπουργείου, ενώ θα έχει και τον συντονισμό των δημοσίων πολιτικών. Υποψήφιος δημόσιος υπάλληλος θα απαγορεύεται να έχει αποσπαστεί σε κόμμα ή να έχει διατελέσει κομματικός Γενικός Γραμματέας πέντε χρόνια πριν την αίτηση.

– Περιορίζεται δραστικά η γραφειοκρατία: πλέον όλες οι ατομικές διοικητικές πράξεις θα εκδίδονται όχι από τον Υπουργό ή τον Γενικό Γραμματέα αλλά από τον αρμόδιο Γενικό Διευθυντή, ώστε πλέον να απαιτούνται πολύ λιγότερες υπογραφές και χρόνος διεκπεραίωσης.

– Εισάγονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα κανόνες αμεροληψίας σε όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης -Υπουργούς, Υφυπουργούς, Γραμματείς και Διοικητές ΔΕΚΟ- με κωλύματα και ασυμβίβαστα που αφορούν όχι μόνο την περίοδο που κάποιος υπηρετεί σε δημόσια θέση αλλά και μετά την αποχώρησή του.

Οι αντιδράσεις του ΣΥΡΙΖΑ

Σύμφωνα με πηγές ΣΥΡΙΖΑ, το νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος που δημιουργεί την δυνατότητα μιας υπερσυγκεντρωτικής και πρωθυπουργοκεντρικής δομής του κράτους.

Συγκεκρικρένα, οι πηγές του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης αναφέρουν:

Η κυβερνητική πλειοψηφία προωθεί προς ψήφιση στην ολομέλεια της Βουλής, το  νομοσχέδιο με θέμα «Επιτελικό Κράτος: Οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των Κυβερνητικών Οργάνων και της Κεντρικής Δημόσιας».

Ένας τίτλος βέβαια εντελώς ψευδεπίγραφος, καθώς η έννοια του επιτελικού κράτους, ακόμη και με τις στρεβλώσεις που έχει δεχθεί από τη νεοφιλελεύθερη θεωρία, εξακολουθεί να περιέχει ως βασική αρχή την αποκέντρωση αρμοδιοτήτων από τη Κεντρική Διοίκηση, στους φορείς της αποκεντρωμένης διοίκησης και ιδίως της τοπικής αυτοδιοίκησης.  Όμως, στις διατάξεις του νομοσχεδίου δεν υπάρχει καμία απολύτως μνεία στο θέμα του διαχωρισμού αρμοδιοτήτων μεταξύ των διαφόρων επιπέδων της διοίκησης.  Το κράτος που επιθυμεί η ΝΔ δεν είναι ένα επιτελικό κράτος. Επιθυμεί ένα συγκερασμό της λογικής του νεοφιλελεύθερου κράτους με τη λογική του κομματικού και πελατειακού κράτους άλλων περιόδων.

Ειδικότερα, η κυβερνητική πλειοψηφία εμμένει στη διατήρηση των απαράδεκτων βασικών διατάξεων του νομοσχεδίου. Αυτές αφορούν ιδίως:

  • Τη δημιουργία της υπερσυγκεντρωτικής, Πρωθυπουργοκεντρικής δομής με την επωνυμία «Προεδρία της Κυβέρνησης». Μια δομή που όχι μόνο δεν απαντά στο ζήτημα του καλύτερου συντονισμού και ελέγχου του κυβερνητικού έργου, αλλά επιφέρει πρόσθετα γραφειοκρατικά και δημοσιονομικά βάρη.
  • Μειώνεται το κύρος του Υπουργικού Συμβουλίου, με την υφαρπαγή κρίσιμων αρμοδιοτήτων από την Προεδρία της Κυβέρνησης και τον ίδιο τον Πρωθυπουργό.
  • Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η άσκηση νομοθετικής πρωτοβουλίας από τον ΓΓ Νομικών και κοινοβουλευτικών Θεμάτων της Προεδρίας της Κυβέρνησης, κάτι που ως τώρα αποτελούσε αποκλειστική αρμοδιότητα των Υπουργών.
  • Τις απαράδεκτες διατάξεις περί απευθείας τοποθέτησης κομματικών εγκάθετων στη θέση του Διοικητή και όλων των Προϊσταμένων της υποτίθεται ανεξάρτητης Εθνικής Αρχής Διαφάνειας. Η εμμονή της ΝΔ σε αυτές τις πρακτικές αποδεικνύει το πραγματικό της σχέδιο. Διόλου δεν ενδιαφέρεται για τη δημιουργία μιας πραγματικά ανεξάρτητης και αποτελεσματικής αρχής. Το μόνο που την ενδιαφέρει πραγματικά είναι η κατάργηση του θεσμού του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, ο ασφυκτικός έλεγχος του νέου φορέα και ο ενταφιασμός όλων των εκκρεμών υποθέσεων που αφορούν τη δημόσια σφαίρα.
  • Μειώνονται τα τυπικά προσόντα για τους μετακλητούς και αυξάνονται οι αποδοχές τους, παρά τον απύθμενο λαϊκισμό της ΝΔ επί τεσσεράμισι χρόνια.
  • Αμβλύνονται τα ασυμβίβαστα και καταργείται η απαγόρευση άσκησης ιδιωτικού έργου από τους μετακλητούς,παρά το λαϊκισμό της ΝΔ.
  • Την υποβάθμιση του ΣΕΠΕ, του ΣΔΟΕ και άλλων κρίσιμων ελεγκτικών μηχανισμών του Κράτους, κλείνοντας το μάτι στη λειτουργία παρασιτικών ιδιωτικών συμφερόντων.
  • Την κατάργηση των εμβληματικών διατάξεων του ν. 4369/16 για την αποκομματικοποίηση της δημόσιας διοίκησης.
  • Τις μεταβατικές τοποθετήσεις προϊσταμένων σε ευρύ φάσμα φορέων της δημόσιας διοίκησης χωρίς καμία αξιολογική διαδικασία και για ακαθόριστο χρονικό διάστημα, με στόχο την πλήρη κομματικοποίηση του κρατικού μηχανισμού.

Είναι γεγονός ότι, μετά τη σφοδρή αντίδραση από την πλευρά των Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ και των αρμόδιων φορέων κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου, η Κυβερνητική πλειοψηφία δια του αρμόδιου Υπουργού κ. Γεραπετρίτη, οπισθοχώρησε σε μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα. Ειδικότερα:

  • Προβλέφθηκε η διαδικασία της δομημένης συνέντευξης κατά τη διαδικασία επιλογής των υπηρεσιακών Γραμματέων των Υπουργείων και εξορθολογίστηκε το σύστημα μοριοδότησης κατά τη διαδικασία επιλογής τους.
  • Απαλείφθηκε η απαράδεκτη διάταξη σύμφωνα με την οποία «Δεν επιτρέπεται να είναι υποψήφιοι για τις θέσεις των Υπηρεσιακών Γραμματέων Υπουργείων υπάλληλοι οι οποίοι κατά τα προηγούμενα πέντε (5) έτη πριν την υποβολή της υποψηφιότητάς τους: (α) έχουν αποσπαστεί σε πολιτικό κόμμα, ή (β) έχουν θητεύσει σε θέσεις μετακλητών γενικών γραμματέων, αναπληρωτών γενικών γραμματέων, ειδικών γραμματέων, γενικών γραμματέων ΟΤΑ Α’ βαθμού ή εκτελεστικών γραμματέων ΟΤΑ Β’ βαθμού».
  • Επανήλθαν οι προβλέψεις του ν. 4590/19 αναφορικά με τον πολυετή στρατηγικό προγραμματισμό προσλήψεων.
  • Απαλείφθηκε η απαράδεκτη διάταξη περί δυνατότητας τοποθέτησης ιδιωτών σε θέσεις προϊσταμένων της υπό σύσταση Εθνικής Αρχής Διαφάνειας
  • Απαλείφθηκε η διάταξη περί δυνατότητας περαιτέρω αύξησης του αριθμού των μετακλητών στην Προεδρία της Κυβέρνησης.
  • Διατηρήθηκαν οι Αποκεντρωμένες Υπηρεσίες Ελέγχου στην υπό σύσταση Εθνική Αρχή Διαφάνειας.
  • Προβλέφθηκε ηθέσπιση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας περί καθολικού διαδόχου των υπό κατάργηση Ελεγκτικών Σωμάτων.

Συμπερασματικά

Η   Κυβέρνηση αναγκάστηκε υπό το βάρος των σφοδρών αντιδράσεων να οπισθοχωρήσει σε μία σειρά ζητημάτων  κρίσιμων για τη δημοκρατική λειτουργία της δημόσιας διοίκησης.

Παρά ταύτα ο πυρήνας του νομοσχεδίου παραμένει αναλλοίωτος: Το κατ’ επίφασην επιτελικό κράτος που ευαγγελίζεται η ΝΔ, είναι στη πραγματικότητα ένα απόλυτα νεοφιλελεύθερο, κομματικό και υπερσυγκεντρωτικό (γύρω από τον Πρωθυπουργό) κράτος.

Η δε Εθνική Αρχή Διαφάνειας, με τον τρόπο που συστήνεται αποτελεί στη πραγματικότητα «Εθνικό Πλυντήριο Σκανδάλων».

Ο ΣΥΡΙΖΑ με την ενεργό στήριξη των δημοσίων υπαλλήλων και της ελληνικής κοινωνίας συνολικά, θα συνεχίσει να μάχεται για μια δημόσια διοίκηση σύγχρονη, ακομμάτιστη, και αποτελεσματική που θα λειτουργεί με αποκλειστικό γνώμονα την προστασία και προαγωγή του δημοσίου συμφέροντος.