ΑρχικήΜε ΆποψηΤο «επιτελικό κράτος» υπνώττει!

Το «επιτελικό κράτος» υπνώττει!

Έχουν, ήδη, παρέλθει 3 μήνες από την ψήφιση του πρώτου ολοκληρωμένου νόμου της ΝΔ, του 4622/2019, που  έγινε γνωστός με τον ψευδώνυμο τίτλο «επιτελικό κράτος» και διαφημίσθηκε ως ο ακρογωνιαίος λίθος των αλλαγών που η κυβέρνηση της ΝΔ θα επιχειρήσει στο κράτος.

Το πρόβλημα με τον νόμο αυτόν δεν είναι μόνον ότι αναφέρεται σε διαφορετικά θέματα απ’ αυτά που μας ανακοινώνει μέσω του τίτλου και των συνοδευτικών του κειμένων αλλά δεν επιλύει ούτε τα προβλήματα που ο ίδιος δημιουργεί.

Απαριθμώ τα κυριότερα μη-αποτελέσματά του μέχρι τώρα:

  1. Μετά από 3 μήνες δεν έχει παρουσιαστεί ούτε ένα σχέδιο δράσης, πολλώ δε μάλλον το «Ενοποιημένο Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής» (αρθρ.49) που είχε ανακοινωθεί και το οποίο μεταφέρεται, προφανώς, για το 2020. Μέχρι τότε θα πορευόμαστε  «έτσι χωρίς πρόγραμμα/σχέδιο». Αντί για σχέδια δράσης είδαμε, όμως, νομοσχέδια-σκούπες που αντίκεινται στους κανόνες της καλής νομοθέτησης και περιλαμβάνουν πάσης φύσεως ρουσφετολογικές εξυπηρετήσεις, εμβόλιμες τροπολογίες και Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου.

Σημειώνουμε, επίσης, τον κουραστικό ακτιβισμό των Υπουργών με την αγωνιώδη πρόθεσή τους να φανούν ότι λύνουν τα προβλήματα. Ο μπιζιμποντισμός αυτός δεν μπορεί να υποκαταστήσει την έλλλειψη σχεδίου ούτε στο μεταναστευτικό που η κυβέρνηση παλινωδεί ούτε στην κοινωνική πολιτική με την σταδιακή υποβάθμιση της αγοράς εργασίας και της συρρίκνωσης των –έστω λίγων- δικαιωμάτων των εργαζομένων στον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα.

  1. Δεν έχουν εκδοθεί, ακόμη, οι κανονιστικές πράξεις με τις οποίες μεταφέρονται οργανωτικές μονάδες από ένα υπουργείο σε άλλο. Αναφέρω χαρακτηριστικές περιπτώσεις: Διευθύνσεις του υπουργείου διοικητικής ανασυγκρότησης που καταργήθηκε έπρεπε να μετακινηθούν στο υπουργείο ψηφιακής πολιτικής. Ακόμη η σχετική διαδικασία δεν έχει ολοκληρωθεί. Το ίδιο συμβαίνει και με την Διεύθυνση διεθνών οικονομικών σχέσεων που έπρεπε να μετακινηθεί από το Υπουργείο Ανάπτυξης στο Υπουργείο Εξωτερικών. Κόλλησε κι αυτή με αποτέλεσμα εκατοντάδες  υπάλληλοι να βρίσκονται σε υποχρεωτική αγρανάπαυση.
  2. Η πολυ-διαφημισμένη αποκέντρωση αρμοδιοτήτων στους Γενικούς Διευθυντές αργεί ακόμη. Τα Υπουργεία συνεχίζουν να δουλεύουν με τις παλιές εξουσιοδοτικές διατάξεις με τις οποίες, ούτως ή άλλως, μεταφερόταν (και μεταφέρεται) ένα σετ υπογραφών στο διοικητικό επίπεδο. Η ριζική λύση της αποσυμφόρησης των υπουργείων από εκτελεστικού χαρακτήρα αρμοδιότητες με την αποκέντρωσή τους δεν είναι, καν, στα σχέδια της κυβέρνησης.
  3. Ουδείς γνωρίζει τι γίνεται με τις προσλήψεις τακτικών, εκτάκτων και «κολλητών» υπαλλήλων. Το apografi.gov.gr έχει να ενημερωθεί από τον Ιούνιο. Πόσοι έχουν προσληφθεί, που, με ποιά σχέση εργασίας; Όταν αντίστοιχες πρακτικές ακολουθούσε ο ΣΥΡΙΖΑ, οι ερωτήσεις στη Βουλή και οι διαμαρτυρίες στον τύπο έπεφταν βροχή. Τώρα;

Ουδείς επιχαίρει για την ανεπάρκεια των κυβερνώντων στους οποίους εναποτέθηκαν πολλές ελπίδες για μια πολιτική μεταρρυθμίσεων και αλλαγών στον δημόσιο τομέα. Χρέος, όμως, των αντιπολιτευόμενων δυνάμεων είναι να επισημαίνουμε τις αδυναμίες και τις παραλείψεις τους και να ελέγχουμε την πρόοδο της κυβέρνησης.