ΑρχικήΜε ΆποψηΗ γνώση ως «εργαλείο» ανάπτυξης και ευημερίας

Η γνώση ως «εργαλείο» ανάπτυξης και ευημερίας

«Η εκπαίδευση και η μόρφωση είναι το πιο ισχυρό όπλο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να αλλάξουμε τον κόσμο» έλεγε ο Νέλσον Μαντέλα.

Εάν κάτι ανέδειξε η πρωτόγνωρη υγειονομική κρίση και το lockdown λόγω της πανδημίας του COVID19 είναι η  γενικότερη απαίτηση για ένα νέο παραγωγικό μοντέλο στη χώρα μας, το οποίο δεν μπορεί παρά να περνάει μέσα από το εκπαιδευτικό μας σύστημα, που συνιστά σημαντικό υποσύστημα του κοινωνικού, οικονομικού και πολιτικού συστήματος και διαδραματίζει σημαντικό ρόλο για την εξέλιξη κάθε κοινωνίας. Επιβεβαιώθηκε, έτσι, η διαχρονική ανάγκη για ένα ισχυρό σύστημα εκπαίδευσης, για ένα σύγχρονο σχολείο που θα καλλιεργεί τις ούτως ή άλλως αναγκαίες στην εποχή μας ψηφιακές δεξιότητες.

Η ΝΔ, πιστή στις προεκλογικές της δεσμεύσεις, υλοποίησε το πρόγραμμα της για την αναβάθμιση του σχολείου. Με ένα  νομοσχέδιο-γέφυρα προς τη δημιουργία ενός νέου, σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος στη χώρα μας, ανταποκρινόμενο στις απαιτήσεις της νέας εποχής στο κατώφλι της 4ης βιομηχανικής επανάστασης.

Ένα εκπαιδευτικό σύστημα που παρέχει ίσες ευκαιρίες πρόσβασης, διασφαλίζοντας την ενίσχυση του δημόσιου συστήματος αλλά και την ευγενή άμιλλα με την ιδιωτική εκπαίδευση. Που ενισχύει την κοινωνία του ‘εμείς’ έναντι αυτής του ‘εγώ’ και της ευαισθητοποίησης για σύγχρονα παγκόσμια προβλήματα, όπως η κλιματική αλλαγή, η μετανάστευση,  η χρήση των θεμελιωδών αγαθών όπως το νερό, ο ρατσισμός, οι διευρυνόμενες ανισότητες. Που συνδυάζει τον ευρωπαϊκό προσανατολισμός με την καλλιέργεια της εθνικής ταυτότητας. Που συνδέεται με τη σύγχρονη πραγματικότητα και ανάγκες, την ψηφιοποίηση, την αγορά εργασίας και την επιχειρηματικότητα. Που στηρίζεται στον διαρκή εκσυγχρονισμό των υποδομών, αλλά και της συνεχούς βελτίωσης και επιμόρφωσης του διδακτικού προσωπικού, η οποία χωρίς αξιολόγηση και αυτοαξιολόγηση δεν επιτυγχάνεται.

Ειδικότερα, η μεταρρύθμιση εισάγει σημαντικές αλλαγές στο πρόγραμμα του σχολείου, όπως τα εργαστήρια δεξιοτήτων και η επαναφορά της τράπεζας θεμάτων, η εισαγωγή αγγλικών στα νηπιαγωγεία, η θεσμοθέτηση του εκπαιδευτικού εμπιστοσύνης για την αντιμετώπιση της μάστιγας του bullying στα σχολεία, αλλά και αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όσον αφορά στην εκλογή των πρυτανικών αρχών καθώς και τον εξορθολογισμό των μετεγγραφών, βάσει και ακαδημαϊκών κριτηρίων.

Κεντρικό πυρήνα της μεταρρύθμισης αποτελεί η ενίσχυση των πρότυπων και πειραματικών σχολείων, τα οποία θεωρούμε ρυμουλκό και υπόδειγμα λειτουργίας και για τα υπόλοιπα σχολεία. Αντίθετα από την αξιωματική αντιπολίτευση και τα πεπραγμένα της ως κυβέρνηση που υποβάθμισε και απαξίωσε τα εν λόγω σχολεία, επιβεβαιώνοντας τη  γνωστή  «αλλεργία» της στην αριστεία.

Στόχος μας η αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης και η εξασφάλιση ίσων ευκαιριών για όλους τους μέσα από ένα δυνατό, οργανωμένο, καλά στελεχωμένο και εξοπλισμένο σχολείο, μέσα δηλαδή από ένα ποιοτικό σχολείο και, κυρίως, ένα ποιοτικό δημόσιο σχολείο.  Υιοθετούμε καλές πρακτικές του ιδιωτικού τομέα στο δημόσιο, γιατί θέλουμε ίσες ευκαιρίες και δυνατότητα πρόσβασης για όλους τους μαθητές σε ποιοτικά προγράμματα εκπαίδευσης και όχι μόνο για τους οικονομικά εύπορους που έχουν τη δυνατότητα να τα επιλέγουν.

Βεβαίως, έχουμε πλήρη συνείδηση ότι πρέπει να γίνουν και επιπλέον γενναία βήματα, για να ισχυροποιήσουμε και άλλο την Παιδεία μας και να διαδραματίσει τον ρόλο που οφείλει σε έναν κόσμο που αλλάζει με ασύλληπτες ταχύτητες.

Οι  δαπάνες  για  την εκπαίδευση είναι χαμηλότερες από τις αντίστοιχες των περισσότερων χωρών της ΕΕ και αφορούν σε μεγάλο βαθμό τους μισθούς. Αυξήσαμε ήδη το ποσοστό του ΑΕΠ που αναλογεί στην Παιδεία, αλλά απαιτείται ακόμα πιο γενναία ενίσχυσή του. Τα Πανεπιστήμιά μας, αν και επιτυγχάνουν σπουδαίες διεθνείς διακρίσεις, χρειάζεται να αυξήσουν περισσότερο το αποτύπωμά τους στο παγκόσμιο εκπαιδευτικό στερέωμα. Επιπλέον, απαιτείται να δοθούν ευκαιρίες και κίνητρα για τη  βελτίωση  του  επαγγελματισμού των εκπαιδευτικών μας.

Οι βάσεις για το ψηφιακό σχολείο μπήκαν, αλλά το «οικοδόμημα» απαιτεί σκληρή και απαιτητική προσπάθεια για να καταστούν εθνική κατάκτηση  οι ψηφιακές δεξιότητες. Χρειάζεται ενίσχυση στις σχολικές υποδομές που σχετίζονται  με  τη  συνδεσιμότητα  και  τον σύγχρονο  εξοπλισμό, ώστε να πλησιάσουμε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, και να αυξηθεί ο αριθμός των δημόσιων σχολείων που εφαρμόζουν σύγχρονες ψηφιακές μεθόδους.

Κάναμε ένα πρώτο, σημαντικό βήμα. Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη διαθέτει την ισχυρή βούληση αλλά και την τεχνογνωσία που απαιτείται για να κάνει και τα επόμενα, γιατί γνωρίζει ότι  η ευημερία μιας χώρας αποτιμάται από το βιοτικό της επίπεδο και την παιδεία της. Και γιατί ισχύει πάντα η διαχρονική ρήση του Φράνσις Μπέικον ότι «η γνώση είναι δύναμη.»

Ο Σπήλιος Λιβανού είναι Βουλευτής Ν. Αιτωλοακαρνανίας και Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της ΝΔ