Φίλης στο Daily Post: «Υποκριτικές οι δικαιολογίες Κεραμέως- Τι μπορούσε να γίνει στα σχολεία»

68 mins read

Συνέντευξη στον Δημήτρη Τάκη

Ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην υπουργός, ο Νίκος Φίλης καταγγέλει τα πεπραγμένα της Νίκης Κεραμέως, από τις καταλήψεις και τις πολυπηθείς τάξεις μέχρι τις προσλήψεις. «Ρίχνει λάδι στη φωτιά» λέει για τις απουσίες στους καταληψίες ενώ χαρακτηριστικά αναφέρει: 

«Όταν κινητοποιούνται οι μαθητές με αιτήματα δίκαια και αυτονόητα, εσύ αμολάς τους πιο ακραίους βουλευτές σου να ανάβουν φυτίλια με ανοίκιους χαρακτηρισμούς και απειλείς τους καθηγητές με μάθημα το Σαββατοκύριακο και την Πρωτοχρονιά;».

Παράλληλα, μιλάει και για το αυριανό δικαστήριο της Χρυσής Αυγής, αναφέροντας: «Αύριο το δικαστήριο δεν καταδικάζει μόνο την ελληνική ΧΑ, αλλά στέλνει μήνυμα στην Ευρώπη και τον κόσμο».

Οι καταλήψεις και οι κινητοποιήσεις των μαθητών είχαν αιτήματα σχετικά με την πανδημία -κυρίως τάξεις με μειωμένο αριθμό μαθητών. Με ποιο τρόπο; Μπορούν να γίνουν τώρα καινούργιες σχολικές αίθουσες, τη στιγμή που το πρόβλημα του κορονοϊού φουντώνει; Άλλη πρόταση εφικτή κάνετε για να λυθεί το πρόβλημα;  

Τα αιτήματα με τα οποία κινητοποιούνται οι μαθητές τα εξέφρασαν πριν απ’ αυτούς οι ειδικοί. Δημοσιογραφικά έχει πλέον αποκαλυφθεί ότι η γνωστή Επιτροπή Ειδικών είχε θέσει ως κύριο στόχο από την Άνοιξη να αραιώσουν οι τάξεις. Όταν η κυβέρνηση αμέλησε να κάνει το παραμικρό, έπιασε να σπεκουλάρει με το «δεν μπορούν να χτιστούν νέα σχολεία» κλπ. 

Κανείς δεν είπε ότι θα χτίζαμε νέα σχολεία από το… Μάιο ως τον Σεπτέμβριο! Αυτά είναι αστεία πράγματα που δεν είπε όχι ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά κανείς αντιπολιτευόμενος. Εκείνο που έπρεπε να γίνει ήταν να αξιοποιηθούν αίθουσες και χώροι διαθέσιμοι σε κάθε πόλη, σε κάθε περιοχή. Δυο, τρεις, τέσσερις ανά σχολείο, με τη συνδρομή τοπικών φορέων (του δήμου, του εργατικού κέντρου, της εκκλησίας, του επιμελητηρίου κλπ., ακόμα και ιδιωτικοί χώροι) ώστε να «σπάσουν», όχι φυσικά όλες οι τάξεις, αλλά οι πυκνές και πολυπληθείς μόνο. Αυτές που έχουν 25 μαθητές σε 35 τετραγωνικά για παράδειγμα, και μάλιστα συχνά με κακό αερισμό. Αυτό είναι εκείνο που δεν προσπάθησε να πετύχει η κυβέρνηση, όχι να χτίσει νέα σχολεία. 

Βάζετε δηλαδή στο τραπέζι και την λειτουργία των σχολείων πρωί και απόγευμα προκειμένου να μειωθούν οι μαθητές;  

Και αυτό στο τραπέζι -δηλ. η εναλλαγή των μαθητών στις υπάρχουσες τάξεις- και κάθε άλλο παραγωγικό και λογικό μέτρο, προσαρμοσμένο στις τοπικές κάθε φορά συνθήκες, σε μια ανορθόδοξη περίοδο. Μια και μόνο μια λύση, η ίδια για τη Δράμα, την Αθήνα και το Ρέθυμνο, δεν υπάρχει. Μάθημα σε υπαίθριους χώρους, για παράδειγμα, όπου το επιτρέπει το τοπικό κλίμα και η εποχή. Σε συνδυασμό με αναπροσαρμογή της ύλης, με μείωση της ακαδημαϊκής ώρας και πρόσληψη περισσοτέρων εκπαιδευτικών, ώστε να υποστηριχθούν τα μέτρα. Και κάθε άλλο, επαναλαμβάνω, μέτρο που θα προταθεί από τους παιδαγωγούς. 

Αντίθετα έχουμε φτάσει να προσλαμβάνει η κυβέρνηση, έχοντας κάνει όπως διαφημίζει «τρία κύματα προσλήψεων», λιγότερους αναπληρωτές από όσους πέρσι, χωρίς κορονοϊό, με συνταξιοδοτήσεις στο μεταξύ και με εκπαιδευτικούς που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες και θα μείνουν υποχρεωτικά σπίτι τους. 

Πιστεύετε ότι θα καταλήξουμε πάλι στην εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση; 

Το φοβάμαι. Αυτή τη στιγμή το δυσμενέστερο σενάριο, είναι ακριβώς αυτό: Να κλείσουν ξανά τα σχολεία. Ελπίζω να αποφευχθεί. Η μια χρονιά, η περσινή, ας δεχθούμε ότι δεν θα αφήσει «πληγές» στην παιδαγωγική ανάπτυξη παιδιών και εφήβων. Τυχόν δεύτερη, μην αμφιβάλλετε ότι θα έχει σοβαρές συνέπειες. 

Ακριβώς για να μην οδηγηθούμε σε αυτό το δυσμενές σενάριο, έπρεπε να έχουν παρθεί τα μέτρα που αναφέρθηκαν προηγουμένως και τα οποία ο ΣΥΡΙΖΑ ζητούσε από την αρχή του καλοκαιριού. Να γιατί η κυβέρνηση και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου είναι ασυγχώρητη που δεν έπραξε τίποτα -που δεν προσπάθησε καν. Και θα φέρει την πολιτική ευθύνη αν φτάσουμε εκεί που λέτε. 

Γιατί, ας είμαστε ειλικρινείς. Τμήματα με 15 μαθητές μέγιστο, υπό συνθήκες υγειονομικά άριστες σε όλα τα σχολεία της χώρας, μόνο μάγος θα το είχε πετύχει. Αλλά βελτίωση των συνθηκών κατά 20%, κατά 30%, κατά 40% με ανάλογη μείωση των κρουσμάτων, μπορούσε να επιτευχθεί αν η κυβέρνηση ήθελε. Άνοιξε όμως τα σχολεία όπως έκλεισαν τον Μάρτιο, μοιράζοντας δυο μάσκες. Πρόκειται για ακραία αποτυχία, που φέρνει το δυσμενές σενάριο πιο κοντά. 

Κάτι επιπλέον. Από το Μάρτιο πρώτη φορά, και διαρκώς έκτοτε καταθέσαμε την πρόταση να καλυφθούν με κάποιο απλό, οικονομικό υπολογιστή ή ταμπλέτα όλα τα παιδιά χαμηλότερου εισοδήματος που δεν διαθέτουν. Να πας ξανά σε εξ αποστάσεως και να αποκλείσεις κάποια παιδιά ένα χρόνο μετά που θέσαμε το θέμα, θα είναι τραγικό με όλη τη σημασία της λέξης και θα σηματοδοτεί μια αποτυχία χωρίς προηγούμενο. 

Το υπουργείο απαντά επισήμως ότι μόνο το 3% των τμημάτων έχουν 26-30 μαθητές… 

Ούτε εδώ λέει αλήθεια το υπουργείο. Πάνω από 4% των τμημάτων στην πραγματικότητα, με περισσότερους από 85.000 μαθητές, αφορου τάξεις των 26 και πάνω ατόμων. Αλλά πείτε μου, είναι παραδοχή αυτή από ένα υπεύθυνο υπουργείο; Χωρίς ίχνος ντροπής, μας… ενημερώνουν ότι το πρόβλημα περιορίζεται σε λίγα μόνο τμήματα, στο 3-4%… Αλλά τότε γιατί δεν έκαναν ούτε για αυτά τίποτα; Δεν βρήκαν οι «αρίστοι» τρόπο να «σπάσουν» 3.000 τμήματα, αλλά θέλουν να κάνουν πολιτική για 75.000 τμήματα -όσα λειτουργούν σε όλη τη χώρα; Και τι συνιστούν 85.000 μαθητές; Κάποια στατιστική ασημαντότητα; «Άστους αυτούς να αρρωστήσουν»; 

Θα σας πω όμως γιατί οι δικαιολογίες του υπουργείου είναι υποκριτικές. Γιατί στην αρχή του καλοκαιριού η κα Κεραμέως έφερε και ψήφισε νόμο στη Βουλή, με τον οποίο οι μαθητές ανά τμήμα στα δημοτικά από 22 που τον είχε κατεβάσει ο ΣΥΡΙΖΑ, πήγαν στους 26. Το υποδείξαμε από την πρώτη μέρα, ότι η επιλογή τους αποτελούσε «παγκόσμιο ρεκόρ» για το βιβλίο Γκίνες. Οι πάντες «μίκραιναν» τις τάξεις, οι άριστοι πύκνωσαν τους μαθητές. Πραγματικά, από μόνο του αυτό νομίζω λέει τα πάντα. 

Η Υπουργός ανακοίνωσε ως μέτρο απέναντι στις καταλήψεις την αναπλήρωση των μαθημάτων τα σαββατοκύριακα και τις σχολικές εορτές. Σας βρίσκει σύμφωνο αυτό το μετρό; 

Κοιτάξτε, αυτά που λέει η κυβέρνηση δεν στηρίζονται πουθενά και δεν μπορούμε να τα συζητήσουμε στα σοβαρά. Πρώτα από όλα ομαδικές τιμωρίες και αποβολές, δεν προβλέπονται. Να πάμε στα σοβαρά. Όπως εξήγησα, τα σχολεία πρέπει να μείνουν ανοιχτά. Δεν θέλω ούτε να σκεφτώ τι θα σημαίνει ένα δεύτερο κλείσιμο. Για αυτό ακριβώς κάνεις ό,τι μπορείς για αυτό, από άποψη προφύλαξης, από άποψη υποδομής, αλλά επίσης ως υπεύθυνη πολιτική ηγεσία φροντίζεις να μη ρίχνεις λάδι στη φωτιά. 

Όταν κινητοποιούνται οι μαθητές με αιτήματα δίκαια και αυτονόητα, εσύ αμολάς τους πιο ακραίους βουλευτές σου να ανάβουν φυτίλια με ανοίκιους χαρακτηρισμούς και απειλείς τους καθηγητές με μάθημα το Σαββατοκύριακο και την Πρωτοχρονιά; Θα καλλιεργήσεις δηλαδή στα παιδιά την πεποίθηση ότι το μάθημα μπορεί να παίρνει και τη μορφή τιμωρίας; Πραγματικά, υπάρχει ανάμεσά μας ένας ή μια που να μεγαλώνει παιδιά ή να δουλεύει με παιδιά, και να μην ξέρει ότι με τον τρόπο αυτό δεν συνετίζεις, αλλά εξοργίζεις; 

Σχολεία λοιπόν ανοιχτά. Αλλά αυτό απαιτεί από την πλευρά σου ως Πολιτεία και ως υπουργείο πρώτα να έχεις καλύψει τις υποχρεώσεις σου και έπειτα να μιλήσεις με τους μαθητές. Να αποδεχθείς, να εξηγήσεις, να ζητήσεις συγγνώμη για τα λάθη σου, να καταλάβεις λίγο και την ηλικία. Κάθε άλλη τακτική μπορεί να «μαντρώσει» τα παιδιά για λίγο, αλλά μεσοπρόθεσμα θα έχει πολύ αρνητικές συνέπειες και -δεν το εύχομαι- «εκρήξεις». 

Το σίριαλ με τις μάσκες στα σχολεία φαίνεται να εξελίσσεται σε κωμωδία αλλά και σε αντιπαράθεση του υπουργείου Υγείας με το Εσωτερικών. Μήπως τελικά δεν έπρεπε να δοθούν μάσκες αλλά ένα βάουτσερ στις οικογένειες των παιδιών προκειμένου να αγοράσουν μάσκες και να μη δημιουργηθεί όλος αυτός ο τραγέλαφος ;

Αλλά να πάμε από την κυβέρνηση της μάσκας-αλεξίπτωτο, στην κυβέρνηση του βάουτσερ-Σκόιλ Ελικίκου, το βρίσκετε πιθανό σενάριο επιτυχίας; Η προετοιμασία για το άνοιγμα των σχολείων δεν έπρεπε να είναι μόνο δύο ή τρεις ή πέντε μάσκες, αγορασμένες από το κράτος ή τους γονείς. Ήταν κάτι τόσο ανεπαρκές, που έφτανε στα όρια του αστείου. Για να σας μιλήσω με τη γλώσσα μιας ομάδας μαθητών που συνάντησα και συζήτησα προχτές, όσα ζήσαμε αυτό τον καιρό είναι beyond hilarious. Εσείς το είπατε σωστά, τραγέλαφος. 

Αύριο εκδίδεται η απόφαση για τη Χρυσή Αυγή. Τι περιμένετε για την επόμενη μέρα; 

Πρώτον, δεν αναμένουμε απλώς τη δικαστική απόφαση. Θα είμαστε εκεί, διαδηλωτές, με απαίτηση για δικαιοσύνη και απόλυτη καταδίκη των φασιστών και της εγκληματικής τους οργάνωσης. Ένα ένδυμα -μόνο- πολιτικό φορούσε, το λέγαμε από την πρώτη στιγμή, ήταν οργάνωση εγκληματιών, με δομή, ιεραρχία, αξιωματικούς και στρατιώτες, στόχους -και δυστυχώς αμέτρητα θύματα. 

Σήμερα κάποια ονόματα των θυμάτων της είναι πιο γνωστά, αλλά στην πραγματικότητα, όπως ανέδειξε η δημοσιογραφική έρευνα, τα θύματα ήταν εκατοντάδες. Δολοφονίες, επιθέσεις που προκάλεσαν τραυματισμούς και μόνιμες αναπηρίες, εκβιασμοί, εκφοβισμοί. Επισκέφθηκα πριν λίγους μήνες την έκθεση «Βάλτους Χ» στην οποία σκιτσογράφοι κατέγραψαν όλες τις επιθέσεις της οργάνωσης και πραγματικά συγκλονίστηκα. Να σας προτείνω και σε σας και στους αναγνώστες σας να βρείτε και να ξεφυλλίσετε το Λεύκωμα που κυκλοφόρησε με αυτή την αφορμή. 

Η καταδίκη της ΧΑ στην στην κοινωνία και στον πολιτικό κόσμο φαίνεται ομόθυμη… 

Ναι, αλλά είναι επίσης αλήθεια ότι ενόσω η ΧΑ δολοφονούσε ανθρώπους χωρίς φωνή, όπως ο Λουκμάν, όπως άλλοι ανώνυμοι πρόσφυγες, η φωνή της επίσημης εξουσίας δεν ακουγόταν. Η δολοφονία του Παύλου Φύσσα ήταν αυτή που άλλαξε τα δεδομένα και φτάσαμε στη δίκη και την καταδίκη. 

Το πιο σημαντικό όμως: Αύριο το δικαστήριο δεν καταδικάζει μόνο την ελληνική ΧΑ, αλλά στέλνει μήνυμα στην Ευρώπη και τον κόσμο. Ο νεοφασισμός σηκώνει και αλλού κεφάλι. Το μήνυμα είναι, «τσακίστε τον από το πρώτο βήμα». Μην περιμένετε τις δολοφονίες! Σήμερα στην Ελλάδα η Χρυσή Αυγή, αύριο στη χώρα του κάθε νεοφασίστας, πρέπει να καταδικαστεί. Κανείς ελεύθερος να χύνει μίσος και να απειλεί τη Δημοκρατία!

Για αυτό ο αγώνας δεν τελειώνει αύριο. Ένας σταθμός θα είναι η καταδικαστική απόφαση. Η πολιτική μάχη για καταδίκη των θέσεων, πλέον, της ΧΑ και της απήχησής τους σε κοινωνικά στρώματα, εξακολουθεί και δυναμώνει.

Facebook Comments