ΑρχικήΕπικαιρότηταΒασιλάκης: «Δεν θα δεχθούμε οι προμηθευτές να συμπεριφέρονται λες και δεν υπάρχει...

Βασιλάκης: «Δεν θα δεχθούμε οι προμηθευτές να συμπεριφέρονται λες και δεν υπάρχει κρίση»

Μήνυμα προς τους προμηθευτές, μεταξύ των οποίων και την AirBus, ότι δεν θα δεχθεί να συμπεριφέρονται λες και δεν υπάρχει η υγειονομική κρίση απηύθυνε ο πρόεδρος της Aegean, κ. Ευτύχης Βασιλάκης.

«Νομίζω ότι όλοι πρέπει να δεχθούμε πως, όταν εμφανίζεται μία τέτοια κρίση, πολλά πράγματα θα πρέπει να αναπροσαρμοστούν», σχολίασε χαρακτηριστικά, στο πλαίσιο τηλεδιάσκεψης με τους αναλυτές, για να προσθέσει: «Όπως έχετε παρατηρήσει στις αντίστοιχες διαπραγματεύσεις με άλλες αεροπορικές εταιρείες, που είδαν το φως της δημοσιότητας και στην Ελλάδα, επειδή αφορούν σε πολίτες ελληνικής καταγωγής, υπάρχει πολύς… ενθουσιασμός. Εμείς δεν συζητάμε με αυτό τον τρόπο, αλλά δεν είμαστε παθητικοί και δεν θα δεχθούμε από κανέναν από τους προμηθευτές μας να συμπεριφέρεται λες και αυτή η κρίση δεν υπάρχει».

Υπενθυμίζεται ότι πριν λίγες ημέρες ο ιδρυτής και μεγαλομέτοχος της easyJet, sir Στέλιος Χατζηιωάννου, «επικήρυξε» την AirBus, προσφέροντας το ποσό των πέντε εκατ. λιρών σε όποιον θα του δώσει πληροφορίες, που θα οδηγήσουν στην ακύρωση του deal για την απόκτηση 107 αεροσκαφών. Όσον αφορά στην Aegean, αυτή έχει κλείσει συμφωνία για την απόκτηση 30 + 16 αεροσκαφών της οικογένειας Α320neo και Α321neo, συνολικής αξίας έξι δισ. δολαρίων σε τιμές καταλόγου, έως το 2024. Όπως δε, προέκυπτε από σχετική ανάλυση της Euroxx, την οποία παρουσίασαν dailypost.gr και MarketNews.gr, η ελληνική εταιρεία υπέγραψε – όπως συνηθίζεται στις συμβάσεις απόκτησης αεροσκαφών (συμπεριλαμβανομένων και των κινητήρων) με τους κατασκευαστές τους – να καταβάλλει ως προκαταβολή ένα ποσοστό της τιμής καταλόγου για την άτρακτο και τους κινητήρες, η οποία εξαρτάται από το βασικό τίμημα κάθε αεροσκάφους κατά την ημερομηνία παράδοσής του (τιμή αναφοράς). «Τα ποσά που θα καταβληθούν, βάσει του συμφωνηθέντος προγράμματος προκαταβολών, θα αφαιρεθούν από το τελικό τίμημα, το υπόλοιπο του οποίου θα καταβληθεί κατά την ημερομηνία παράδοσης του κάθε αεροσκάφους», τόνιζε η χρηματιστηριακή, υπολογίζοντας σε 459,2 εκατ. δολάρια το σύνολο των προκαταβολών, χωρίς να περιλαμβάνονται εξτρά προκαταβολές, που θα προκύψουν στην περίπτωση εξάσκησης του δικαιώματος προαίρεσης για αγορά επιπλέον αεροσκαφών και κινητήρων, τα οποία δικαιώματα θα πρέπει να εξασκηθούν σε τρεις φάσεις (μέχρι το 2021, εν συνεχεία το 2022 και τέλος το 2023). «Βρισκόμαστε σε συζητήσεις γα ένα νέο πλαίσιο συμφωνίας», απάντησε σε σχετική ερώτηση ο κ. Βασιλάκης, κάνοντας λόγο για αμοιβαίο συμβιβασμό. «Δεν μπορεί να υπάρξει όφελος μόνο για τη μία πλευρά», πρόσθεσε.

Τα αναψυχής και όχι τα επαγγελματικά ταξίδια θα ανακάμψουν πρώτα   

 Την εκτίμηση πως τα ταξίδια αναψυχής θα είναι αυτά, που θα ανακάμψουν πρώτα από την πανδημία, έκανε ο κ. Βασιλάκης, σημειώνοντας πως το κομμάτι του business θα συνεχίσει να δέχεται «χτυπήματα». «Το πρώτο πράγμα, που θα θέλουν να κάνουν οι άνθρωποι, οι οποίοι έμειναν κλεισμένοι στο σπίτι, θα είναι να ξεσκάσουν», ανέφερε χαρακτηριστικά, υπενθυμίζοντας πως η Ελλάδα θα… εξαργυρώσει, ουσιαστικά, τις πολύ καλές επιδόσεις της κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης.

Hedging καυσίμων  

 Για μία ακόμη παρενέργεια, που έρχεται ως απόρροια των καθηλωμένων στο έδαφος αεροσκαφών, αναφέρθηκε ο επικεφαλής της Aegean στην τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές.

Πρόκειται για το καύσιμο, που η εταιρεία έχει κρατήσει (hedge) και το οποίο δεν πρόκειται να χρησιμοποιηθεί ούτε το β’ τρίμηνο του 2020, επιφέροντας ζημιές περί τα 30 εκατ. ευρώ. «Η Aegean έχει προχωρήσει σε hedging για το 65% των προβλεπόμενων αναγκών της σε καύσιμα», τόνισε. Αξίζει να αναφερθεί ότι η ICAP, προχώρησε προσφάτως στην υποβάθμιση της πιστοληπτικής αξιολόγησης της εταιρείας, σημειώνοντας πως αναμένει επιβάρυνση των μεγεθών της από hedging positions.

Αναφορικά με το διάστημα Απριλίου – Ιουνίου, ο κ. Βασιλάκης ανέφερε ότι το μηνιαίο κόστος έχει περιοριστεί στα 26 με 28 εκατ. ευρώ, με την αεροπορική, ωστόσο, να «καίει» ρευστότητα, ύψους 40 εκατ. ευρώ. «Το γ’ τρίμηνο θα είναι ελαφρώς καλύτερο, επειδή θα βελτιωθούν οι ταμειακές ροές (cash flow)», εκτίμησε, επιμένοντας, βέβαια, ότι θα απαιτηθούν μήνες, προκειμένου τα έσοδα μίας πτήσης να υπερβούν το κόστος (variable cost). «Στόχος μας είναι αρχές Ιουλίου να έχει επανέλθει περίπου το 25% του πτητικού έργου, το οποίο θα ξεπεράσει το 50% μέχρι τον Σεπτέμβριο», πρόσθεσε.

«Ναι» σε κρατική βοήθεια για Όμιλο και προσωπικό

 Τις αποφάσεις της κυβέρνησης για τον τρόπο και το μέγεθος της στήριξης, που προτίθεται να παράσχει στην Aegean αναμένει ο πρόεδρος του Ομίλου, διαψεύδοντας κατηγορηματικά τα σενάρια περί κρατικοποίησης. «Η κρατική ενίσχυση είναι απαραίτητη για πολλούς λόγους. Κυρίως, όμως, γιατί η Aegean ανήκει στους λιγοστούς αερομεταφορείς στην Ευρώπη, που δεν έχουν στηριχθεί, γεγονός, που θα επηρεάσει την ανταγωνιστικότητά της», εξήγησε στους αναλυτές, προσθέτοντας πως εάν η εταιρεία καταλήξει να πετά με 30 αεροπλάνα, τότε ο κλάδος στην Ελλάδα θα επιστρέψει 30 χρόνια πίσω.

Σύμφωνα με τον ίδιο, πάντως, στις συζητήσεις, που βρίσκονται σε εξέλιξη με την κυβέρνηση, εξετάζονται μία σειρά από μέτρα, όπως η χορήγηση δανείων με κρατική εγγύηση, αλλά και η παροχή οριζόντιων μέτρων στήριξης στο προσωπικό, το 70% του οποίου τέθηκε σε αναστολή το αμέσως προηγούμενο διάστημα.